Inovacijos iš esmės transformuos mūsų kasdienį apsipirkimą

Julius Stulpinas

gruodžio 15, 2018

Prekybos sektoriuje vis didesnį vaidmenį vaidina ne parduodamas produktas, o pirkėjo patirtis, įsigyjant jį. Remiantis pasaulinės tyrimų bendrovės „Forrester“ duomenimis, 68 proc. verslų teigia, kad savo klientams suteikia gerą patirtį. Tačiau atlikus papildomus tyrimus, paaiškėjo, kad tik 16 proc. įmonių iš tiesų suteikia gerą patirtį ir nė viena – puikią. Vartotojai nebenori laukti eilėse ar pristatymo namuose, nori atsiskaitinėti taip, kaip jiems patogu. Iš esmės apsipirkimas turi įsilieti į jų gyvenimą, o ne būti rutinos dalis, dėl kurios reikia pernelyg sukti galvą. Augantys vartotojų lūkesčiai artimiausiais metais neišvengiamai atneš pokyčius ir į Lietuvos parduotuves. Šie pokyčiai buvo apžvelgti prekybos technologijų bendrovės „StrongPoint“ organizuotoje Baltijos šalių mažmeninės prekybos technologijų konferencijoje „Baltic Retail Forum 2018”.

Už pirkėjus ir darbuotojus prekes surinks robotai

Norintiems išvengti eilių, sunkių krepšių tempimo ir pan. itin patraukli alternatyva yra apsipirkimas internetu. Tiesa, elektroninėms parduotuvėms, kai kalbama apie plataus vartojimo ir maisto prekes, konkuruoti kaina sudėtinga, nes šiandien Lietuvoje maisto prekių prekybos surinkimas vis dar vyksta rankomis. Kitose šalyse, sprendžiant šią problemą, investuojama į sandėlius, kur žmonės dirba prie konvejerių arba juos pakeičia robotai. Aišku, tokie sprendimai reikalauja didelių patalpų, tikslingo prekių išdėstymo ir investicijų į technologijas. Tačiau automatizacijos lygis priklauso nuo rinkos dydžio, natūralu, kad investicijų dydis Londone ir Vilniuje ženkliai skiriasi.

Tiesa, tiek elektroninėse, tiek tradicinėse parduotuvėse, didelis dėmesys turi būti skiriamas atsargų efektyviam valdymui. Automatizuotos sistemos Lietuvoje yra atgyvenusios ir nesugeba sparčiai generuoti prekių srautų. Tokiais atvejais žadėtos ar tiesiog pageidautos prekės negavę vartotojai lieka nepatenkinti, o  apsipirkimo patirties lygis krenta. Šiandien parduotuvėse pasitelkiami robotai, skenuojantys prekes ir lygiagrečiai teikiantys informaciją apie jų prognozuojamą trūkumą. Tokių robotų naudojimo pradininkas laikomas amerikiečių prekybos tinklas „Walmart“.

Pristatymas į namus nebebus populiarus

Užsisakant maisto prekes internetu, Lietuvoje jos pristatomos į namus. Atrodo, patogu, tačiau tai įpareigoja tiksliai planuoti ir sutartu laiku būti namuose. Kitose šalyse, pavyzdžiui, Švedijoje, Prancūzijoje itin populiarėja maistomatai, kurie yra panašūs į paštomatus, tik turintys talpas su šaldytuvo ir šaldiklio režimu. Užsakytos prekės patalpinamos į jas, o pirkėjai atsiima jas kada patogu.

Amžių pardavėjai tikrins ne pagal dokumentus, o skenuodami veidą

Nepaisant pardavėjų augančio dėmesio elektroninei prekybai, bus ieškoma sprendimų, kaip pagerinti apsipirkimo patirtį ir fizinėje parduotuvėje. Vienas iš iššūkių pardavėjams – kaip pagreitinti prekių, kurioms reikia amžiaus patvirtinimo, pardavimus. Pasak skaitmeninės tapatybės kūrėjo „Yoti“, net 10–35 proc. savitarnos kasose perkamų prekių taikomas amžiaus cenzas. Užsienio šalyse ši problema jau aktyviai sprendžiama, diegiant skaitmeninę tapatybę. Įdiegus skaitmeninę tapatybę ir pirkėjui pateikus savo biometrinius duomenis (veido atvaizdą ar pan.) prekybos vietai, apsiperkant, tereiks tik nusifotografuoti, kad integruotas dirbtinis intelektas gebėtų atpažinti vartotoją ir patvirtintų jo amžių. Kol kas ši naujovė taikoma atitikimą amžiaus cenzui patvirtinti, bet greitu metu taps paprasčiausiu atsiskaitymu, kai pirkėjų biometriniai duomenys bus sujungti su banko sąskaitomis.

Plėsis parduotuvių ribos

Tradicinės parduotuvės, konkuruodamos tarpusavyje, sieks pirkėjams ne tik siūlyti kuo sklandesnį apsipirkimą, bet ir padaryti jį įdomiu. Pastebima nauja tendencija – pasaulyje sparčiai populiarėja parduotuvės, kurios į savo aplinką integruoja fermas ar net plantacijas. Toks prototipas suteikia produktams natūralumo – perkama tiesiai iš gamintojo. 

Pavyzdžiui, Šanchajuje įsikūrusi viena „Starbucks” kavinė kasdien sulaukia didžiulio antplūdžio lankytojų. Norintys išgerti ten kavos laukia apie pusantros valandos, kol vietoje bus paskrudinta ir pagaminta kava. Lankytojams įdomu matyti ir būti dalimi proceso, kurio metu atsiranda produktas, kurį jie perka.

Grynieji neišnyks, todėl reikia ieškoti jų valdymo galimybių

Nors pirkėjai nori jų apsipirkimo patirtį gerinančių inovacijų, tačiau viena sritis, jų pageidavimu, tikrai neturėtų būti keičiama. Dalis gyventojų vis dar atsiskaitinėja ir atsiskaitinės grynais pinigais, nepaisant kokios kitos mokėjimo formos ateityje atsiras. O tai reiškia, kad ir toliau reikės ieškoti sprendimų, kaip įveikti iššūkius, kurių priežastimi yra monetos ir banknotai. Šią problemą aktyviai sprendžia automatinės mašinos, kurios ne tik priima grynuosius ir grąžina grąžą, tačiau ir be klaidų veda apskaitą, remiantis įdiegtais algoritmais apskaičiuoja, kokias monetas ir banknotus naudoti, kad nekiltų problemų, atmetant grąžą kitiems pirkėjams.

Apibendrinant, mažmeninės prekybos sektorius pasaulyje sparčiai keičiasi, o jo pokyčius diktuoja vartotojų augantys lūkesčiai. Prekybininkams efektyvumo didinimas, diegiant inovacijas, neišvengiamas. Tačiau šios investicijos turi būti ne tik pamatuotos, bet ir maksimaliai išnaudotos, sprendimų neatsiejant nuo kūrybiško požiūrio. Tik taip klientams galima užtikrinti sklandžią, patogią ir įdomią apsipirkimo patirtį.

Šaltinis: Verslo žinios